Kalauz a tudományos kommunikációban
Hallgatói tájékozottság egy MI uralta világban

Hallgatói tájékozottság egy MI uralta világban

5 perc olvasási idő

Ma már a csapból is a mesterséges intelligencia folyik, minden napra jut legalább egy-két hír a fejlődésével kapcsolatban, a veszélyeiről, a szükségességéről és a területet övező kérdésekről még azok számára is, akik különösebb érdeklődést nem mutatnak az AI eszközök használata iránt. A 2023-as év szava a mesterséges intelligencia lett a Collins szótár szerkesztői szerint, pedig a technológia az 1960-as évekig nyúlik vissza. 

A hallgatói teljesítményre és a tanulmányokra is egyre nagyobb hatással van, és egyelőre nincs konszenzus azzal kapcsolatban, hogy lehet-e használni, és ha igen, milyen korlátok között alkalmazható.

Mit értek a mesterséges intelligencia használatán a tanulmányokban?

Esetünkben nem egy ChatGPT-be beírt pár soros, rosszul összerakott promptra gondolok, melynek eredményét módosítás nélkül átmásoljuk a dolgozatunkba vagy egyéb szakmai anyagokba, amin éppen dolgozunk. Különböző stratégiákról kell beszélnünk, amelyekkel a hallgatók vagy akár az MI-vel ismerkedő kutatók megfelelő tájékozottságra tesznek szert a technológiával kapcsolatban, és megtanulhatják, hogyan navigáljanak biztonságosan és hatékonyan egy olyan világban, amelynek az AI szerves része. Az eszközök és lehetőségek ismerete a következő időszakban kulcsfontosságú lesz a tudományos teljesítményben, a szakmai sikerek elérésében és a tudományos karrierben.

AI tájékozottság, mint a digitális írástudás része

Az elmúlt években egyre nagyobb hangsúly helyeződik a generatív MI oktatásra, tanulásra és a hallgatói eredményességre gyakorolt hatására. Egyre inkább része az életünknek, tehát a technológia felhasználói szintű ismerete elengedhetetlen kompetenciává válik. Ebbe beletartozik az AI-alapú eszközök működésének megértése, és ami még fontosabb, az AI-generált tartalmak kritikai értékelése, a korlátok felismerése, valamint a tanulásban és problémamegoldásban való hatékony alkalmazásának mikéntje. Azzal, hogy a tanulmányainkban tisztában vagyunk az MI adta lehetőségekkel és korlátokkal, és megfelelően meg tudjuk szűrni ezeket, óriási előnyre teszünk szert.

A hallgatók már ma számos módon alkalmazzák a generatív MI adta lehetőségeket a tanulmányaikban, főleg kutatómunkára, általános ismeretszerzésre, tartalomgyártásra és szövegek strukturálására. Az MI azonban segíthet visszajelzéseket is gyűjteni, specifikus módon támogathatja a kutatást, képeket generálhat, adatokat elemezhet.

Kulcsfontosságú látnunk azt, hogy az AI a tanulási és oktatási folyamatok szerves részévé vált, ezért szükséges a felelős és hatékony MI kompetenciafejlesztés. Mondhatjuk úgy is, hogy AI literacy skill-fejlesztés.

Szorosan ide kapcsolódik az UNESCO AI Competency Frameworkje. A keretrendszert 12 kulcs kompetenciára építették fel a hallgatók számára, melyeket négy nagy kategóriába sorolhatunk: emberi gondolkodás, etika, MI technikák, és rendszertervezés. A tananyag hozzásegíti a használóját a megértéshez, az elsajátított technikák alkalmazásához, majd újak alkotásához is.  

Ez a jövő, tájékozatlannak lenni óriási hátrányt jelenthet

Kulcsfontosságú készségeket, mint például az analitikai gondolkodást, a rugalmasságot, a kreativitást, a vezetői készségeket, az ellenállóképességet, az együttműködésre való hajlandóságot, a kritikus gondolkodást és az érzelmi intelligenciát is elengedhetetlenként tartanak számon egy olyan jövőképben, amelyben az MI használata mindennapos. Miért? Mert ezekre az MI nem képes.

Jogos félelem, hogy a mesterséges intelligencia miatt megszűnnek munkahelyek, a pénzügyi és telekommunikációs szektor különösen érintettek lehetnek.  Emiatt fontos áthelyezni azokra a területekre a hangsúlyt, amelyek az MI uralta munkaerőpiacon értéket képviselnek. Ennek fényében átértékelhető a fejlesztendő készségek kiválasztása. A fenti soft-skillek mellett nyilván az AI-specifikus kompetenciák is nagyra becsültté válnak a munkaerőpiacon. Előbb lehet megkaparintani jól fizető pozíciókat, ha érted a mesterséges intelligencia működését, ha felismered az AI generált tartalmakban az elfogultságot (bias), és ha meg tudod szűrni azok hitelességét. Sőt, elvárt képességgé válik, képben legyünk a különböző eszközökkel, és megfelelően, hatékonyan és gyorsan tudjuk őket használni a feladataink teljesítéséhez.

Az AI felelősségteljes használata

Fontos megtanulnunk a mesterséges intelligencia etikus használatát a különböző vizsgálatok és döntéselőkészítés során. A munkahelyi feladatokban különös figyelmet kell fordítanunk a jogi kérdésekre, az adatvédelemre és a szerzői jogokra, továbbá az AI a fenntarthatóságra is óriási hatást gyakorol. Az egyes iparágak még most készítik elő a rájuk vonatkozó szabályozásokat, mindamellett, hogy az EU és a hatóságok is bevonódnak a jogrend kialakításába.

Forrás: JISC; Fotó: ThisIsEngineering, Tara Winstead

Mutasd meg másoknak is:

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük