Ha azt mondjuk “önéletrajz” vagy, ahogy legtöbbet hivatkozunk rá “CV” azaz Curriculum Vitae, akkor rögtön azokra a sablonokra gondolunk, amelyeket igyekszünk minél több, színesebb és vonzóbb tartalommal feltölteni, annak érdekében, hogy elnyerjük az adott pozíciót hirdető vállalat szimpátiáját. De valóban az a legfontosabb, hogy mit, hol, hány évig tanultunk vagy talán a tapasztalatok megosztása sokkal inkább meghatározóbb? Olvass tovább és ismerkedj meg az innovatív CV, azaz a “Narrative CV” jellemzőivel!
A teljesítménymutatók ideje lejárt!
2020 szeptemberében az UKRI bejelentette, hogy a különböző típusú önéletrajzi sablonokat a Royal Society’s résumé for researchers által kidolgozott CV sablonnal váltaná le. Az új típusú CV célja, hogy segítsen a kutatóknak a személyes tapasztalataik megosztásában, illetve annak hangsúlyozásában, hogy hogyan s miként járultak hozzá a kutatásaikkal a tudományos közösség munkájához. Nem titok, hogy ezáltal egyre inkább háttérbe szorul a teljesítménymutatók szerepe. Ezen az oldalon több hasznos dokumentum is elérhető, többek között az új típusú CV template-je, amit narratív CV-nek is neveznek. Ez jelenleg még tesztelés alatt áll az UKRI által hirdetett finanszírozási felhívások révén.
Minden kezdet nehéz…
A Glasgow-i Egyetemen lévő Lab for Academic Culture a Catalyst Editorial igazgatójával – Dr. Jane Alfred-del együttműködve olyan fiatal kutatókat támogat, akik első alkalommal használják a narratív CV-t. Az első visszajelzések – nem meglepő módon – a nehezségekre irányultak. Íme néhány példa a kutatók kérdéseiből:
- Melyik információt hova kell írni, figyelve arra, hogy mellőzzük a redundanciát és az ismétlést?
- Miként szükséges dokumentálni és megfelelő mutatókkal alátámasztani az elért eredményeket?
- Mi kerülhet a “hozzájárulások és egyéb tevékenységek” mezőbe?
- Milyen példákat érdemes feltüntetni, amelyek hatást, minőséget, illetve szélesebb körű hozzájárulást mutatnak a kultúrához és gyakorlathoz?
Tévedés lenne azt hinni, hogy csak a sablon kitöltése okozhat némi fejtörést. Valószínűleg az elején az értékelők is szembesülnek kihívásokkal, hiszen ez nekik is ugyanannyira újdonság, mint a kutatóknak. Értékelői oldalról problémát jelenthet, hogy milyen könnyen megtalálható a keresett információ, illetve az, hogy pontosan milyen típusú bizonyítékok, példák relevánsak a kutató megfelelő értékelésének szempontjából?
…de van segítség!
A fent említett kérdésekre, kihívásokra válaszolva a Glasglow-i Egyetem 3 fázisból álló projektet dolgozott ki, hogy a szélesebb kutatói közösség számára mankót nyújtson egy kibővített narratív sablonnal. A sablon egyrészt útmutatást ad a felhasználók számára arra vonatkozólag, hogy mely információ hova kerüljön, milyen típusú adatra van szükség, másrészt a sablon felépítésének módosítására is lehetőséget biztosít. A projekt kidolgozásában és fejlesztésében részt vesz a UK Reproducibility Network (UKRN), illetve számos intézmény is bevonásra fog kerülni.
Források:
Icon from Help icons created by Freepik – Flaticon
Sticket from https://www.flaticon.com/free-stickers/message/3
Icon from Indicator icons created by Freepik – Flaticon