2 perc olvasási idő

Az Open Science, az Open Access körül rengeteg olyan fogalom található, amelyekről sokat hallunk, de keveset beszélünk. A fiatal kutatókat megcélzó workshop célja ezek megismertetése és a kutatási gyakorlatba való átültetés ösztönzése volt.

A 21. század digitális forradalma új lehetőségeket és elvárásokat teremtett a tudományos szférában is. A jelen és a jövő kutatói, köztük a doktoranduszok sikeres tudományos munkáját, együttműködését, a hazai és a nemzetközi térben való mozgását nagyban befolyásolhatja, hogy a tudomány működését átlátja-e, abba be tud-e csatlakozni. Ez motiválta a workshop szervezőit és a DOSZ Nyelvtudományi Osztályát abban, hogy erről az összetett, a doktori képzésben ilyen részleteiben ritkán előkerülő témában az érdeklődőknek foglalkozást szervezzen. A Debreceni Egyetem Egyetemi és Nemzeti Könyvtár Oktatás- és kutatástámogatási osztályának munkatársai egy izgalmas, az összképet és a meghatározó részleteket is ismertető, gyakorlatias workshopot állítottak össze a regisztrált jelentkezők számára.

A foglalkozás egy, az elméleti ismereteket bemutató, alapozó előadással indult, amely először bemutatta az információ, az adat fontosságát, az információszerzés módjait és eszközeit, rámutatva az elektronikus, internetes források előnyeire, ezután pedig az Open Access jellemzőit, a nyílt hozzáférés megvalósulásának módjait ismertette.

Az előadás olyan gyakorlatba jól átfordítható elemeket is tartalmazott mint a licenszhasználat vagy a predátor folyóiratok felismerése. Az előadást csoportmunka követte, ahol több típusú feladatban kellett a hallottakat értelmezni és a gyakorlati kérdésekre, problémákra válaszokat találni.

A feladatokat a válaszok közös megbeszélése, a kérdéses pontok árnyalt magyarázata zárta.

Az elsősorban a nyelvtudomány területén tevékenykedő doktoranduszoknak szóló workshopra nagy számban érkeztek más tudományterületek doktoranduszai is. A résztvevők összetettsége rámutat arra, hogy a 21. századi tudományos kommunikáció lehetőségei iránt a fiatal kutatók kifejezetten érdeklődnek: a doktoranduszok áttekinthető, rendezett tudáshoz szeretnének jutni, a már részben ismert fogalmakat szeretnék tisztázni, az új eszközök, a világháló adta lehetőségek megismerésére nyitottak. A workshop lehetőséget kínált arra, hogy ezt az érdeklődést használható tudássá formálja, a résztvevőket a 21. századi tudományos kommunikáció legalapvetőbb elméleti kérdéseivel megismertesse, összekötve azokat a gyakorlatban való kipróbálással.

Mutasd meg másoknak is:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük