Kalauz a tudományos kommunikációban
3+2: okok és módszerek a közösségi média használatára a tudomány népszerűsítésében

3+2: okok és módszerek a közösségi média használatára a tudomány népszerűsítésében

6 perc olvasási idő
Több mint egy évtizede, amikor egy tudós új cikket publikált, csak a kollégái, a diákjai, és a családja olvasta volna el, akiknek büszkén elküldte e-mailben. Ma azonban millió lehetőségünk van a kutatási eredményeink disszeminálására.

Manapság a közösségi média lehetővé teszi számunkra, hogy még több emberrel osszuk meg publikációinkat és eredményeinket, kapcsolatokat építsünk és együttműködést kezdeményezzünk. A közösségi média hihetetlen erőforrás lehet egy kutató számára, aki terjeszteni akarja tudását, munkáját, és a tudományos közösség tagjává kíván válni.

A tudósok fő célja, hogy konferenciákon személyesen népszerűsítsék munkájukat. Úgy tűnik, a jövőben a konferenciák digitálisan zajlanak majd, szóval miért ne próbálnád meg kutatásodat a közösségi médián keresztül bemutatni? Hogy meggyőzzünk, a következőkben felsorolunk neked három indokot, miért kell elkezdened tudományos munkádat a közösségi médiában terjeszteni.

Közösséget találsz

Tudósnak lenni meglepően magányos dolog lehet. Hosszú órák a laborban, kéziratok készítése a számítógép előtt, a kevés szabadidődet pedig azzal töltöd, hogy naprakész legyél a szakirodalomban. A közösségi média szocializációra ösztönöz minket, megkönnyíti, hogy egy vagy több közösség tagja legyünk. Szinte minden tudományterület megjelenik a közösségi médiában. Egy olyan időszakban, amikor a fizikai távolságtartásra biztatnak minket, nagyra értékelhetjük a miénkkel egyező érdeklődési körrel rendelkező online közösségeket.

Ne csak fogyassz, alkoss is!

A közösségi média egy kreatív kiindulópont, egy hely, ahol népszerűsítheted a saját kreativitásodat. A mások által közzétett tartalmak nézegetése szórakoztató lehet, de a közösségi média lehetőségeit hatékonyabban kiaknázhatod, ha a saját tartalmadat hozod létre. Mindenkinek van valamije, amit meg akar mutatni a világnak, még akkor is, ha az csak egy szörnyű tudományos szójáték, vagy egy vicces, témába vágó mém.

Önmagunk népszerűsítése nem a dicsekvésről szól

Úgy érezheted, hogy vékony a határ az önreklámozás és a dicsekvés között. Ez különösen igaz a közösségi médiára, ahol az emberek a legjobb oldalukat próbálják mutatni. De tweetelni egy cikket, amit te írtál, a LinkedIn-en beszélgetni a legutóbbi eredményedről, sikeredről, vagy másoknak mesélni az előadásról, amit tartani fogsz, egyik sem esik a dicsekvés kategóriájába. Mindössze kiemeled azt, amire büszke vagy.


A közösségi média kutatásod népszerűsítésének egyik leghatékonyabb eszköze lehet. Hogyan lehet áthidalni a szakadékot a lektorált cikkek formális világa, és a lájkok, kommentek világa között? Íme 5 módszer, amit érdemes kipróbálnod!

#1. Légy aktív felhasználó!

Ha már van Instagram vagy Twitter profilod, az első lépést meg is tetted. Számos olyan dolog segít munkád népszerűsítésében, amit az átlagos felhasználók ténykednek a közösségi média felületein. Ide tartozik minden, a kutatásoddal összefüggő egyéb tartalom kommentelésétől kezdve, a posztjaid dinamikussá és érdekessé tételén át, a kutatási területedhez kapcsolódó posztok lájkolásáig és hashtagek követéséig. Minél többen követnek, annál többen fogják olvasni a kutatásodat. Minél többször fűzöl megjegyzést mások bejegyzéseihez, annál valószínűbb, hogy valaki rábukkan majd az oldaladra.

#2. Légy közérthető!

Nyilvánvaló, hogy a tudományos világ nyelvezete nem éppen az, amit az átlagos Facebook felhasználó a hírfolyamában látni szokott. A kutatás világát a nyelvezet és a formátum teszi megközelíthetetlenné az átlagközönség számára, ami érthető, hiszen a folyóiratoknak és publikációknak szigorú formázási és stíluskövetelményei vannak. De a közösségi média lehetőséget kínál arra, hogy kutatásodat tudományos történetté alakítsd, ami a tágabb nyilvánosság számára érdekesebb, befogadhatóbb lehet.

#3. Kezdj párbeszédet!

A felhasználók, barátok, követők elvárják, hogy tőled kapják az információkat, de nem egyirányú csatornán, mert a közösségi médiát használók értékelik az interaktivitást. Ez annyit tesz, hogy lájkolni és kommentelni nem elég, ennél több erőfeszítés kell. Számos egyszerű módja van, hogy több felhasználói interakciót érj el. Pl. az Instagramon végezz közvélemény-kutatást az általad vizsgált témában, majd oszd meg azt. Twitter és Instagram követőid megjelölhetnek téged a tudományos kérdéseikben, ami nem csak arra készteti őket, hogy kapcsolatba lépjenek veled, de az ő követőiket is az oldaladra irányítják. A kétirányú párbeszéd egyaránt szórakoztató és kifizetődő, valamint a legfőbb eszközöd lehet, ha kutatómunkádat a közösségi médiában szeretnéd népszerűsíteni.

#4. Látvány, képek

Figyelemfelkeltő képek kontra szöveg. A közösségi média pörgős világában egy jó grafika mindig üti a szöveget. Még egy dinamikusan megjelenített szöveg is hatásosabb, mint csak szavak, mondatok sorai. Lássuk, hogyan is működik ez a gyakorlatban. Ha a közösségi média jelenléted többsége élvonalbeli kutatások bemutatásáról szól, és tele vannak műszaki tanulmánnyal, akkor szükséged lesz egy kis képi támogatásra. Ábrázold grafikusan a kutatásodban szereplő kulcsfontosságú eredményeket, statisztikákat. Ha nem boldogulsz a Photoshoppal és társaival, fontold meg, hogy segítségül hívod egy barátodat, aki otthon van a grafikus programok világában.

#5. Költs el némi pénzt!

Pénzt fektetni egy kutatás közösségi médiában történő népszerűsítésébe lehet, hogy nem épp a legvonzóbb ötlet, de nagyon hatékony és szükséges, ha kutatásod tartalmát a lehető legszélesebb közönséghez szeretnéd eljuttatni. Senki sem akar nagy veszteségeket elszenvedni a reklámozás terén, különösen akkor nem, ha a hirdetett anyag nem vezet közvetlen vásárláshoz. Szerencsére ezeket a reklámokat napjainkban már viszonylag olcsón megvásárolhatod vagy elkészítheted, és bármikor megszüntetheted. Hirdetéseidet célzottan azoknak küldd, akiknek tetszettek a kapcsolódó kutatási témák. Az olyan platformok, mint a Facebook és az Instagram, integrált elemzési és célzott hirdetési képességekkel rendelkeznek, így befogadó célközönséget javasolnak számodra.

Te hogyan használod a social mediát a tudományos karriered előremozdításában?

Mutasd meg másoknak is:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük