Kalauz a tudományos kommunikációban
A tudományos kommunikáció kihívásai

A tudományos kommunikáció kihívásai

4 perc olvasási idő

Kutatóként biztosan te is kerültél már olyan (nehéz) helyzetbe, amikor azt kérte tőled egy laikus, hogy néhány mondatban, lehetőleg minél érthetőbben magyarázd el az adott kutatásod lényegét. Sparrho Heroes Community csapata fiatal kutatókat kérdezett arról, hogy szerintük melyek a tudomány kommunikációjának kihívásai, és milyen ötleteik vannak azt illetően, hogy közelebb hozzák a tudományt a laikusok számára. Íme az 5 legizgalmasabb vélemény.

1. Kollaboráció és szenvedély

“Még mindig sok sztereotípia él a köztudatban a kutatókkal kapcsolatban: az egyik legelterjedtebb az, hogy a kutatók magányos emberek, akik önállóan dolgoznak. Véleményem szerint a kutatói munka egyik alappillére a kollaboráció. Annak az örömnek, amit kapunk a tudomány által, tükröződnie kell az eredményeinkről való kommunikációban is.”

Dr Radha Desai, Royal Society of Biology

“Csináld szenvedéllyel a munkád, mert amikor erős elhivatottságot érzel valami iránt, akkor könnyen megfertőzöl vele másokat. Szeretek gyerekekkel dolgozni, mert ez az a csoport, amelyik a legtermészetesebben osztozik ebben a szenvedélyben – rengeteg kérdésük van a világgal kapcsolatban, és a mi dolgunk megadni nekik a lehetőséget, hogy megtalálják rá a válaszokat.”
Faye Vogely, Science Communications Manager at British Trust for Ornithology

2.Legyen a barátod a közösségi média!

“Úgy gondolom, hogy a közösségi média – különösen az álhírek körüli dráma miatt – nem minden esetben tesz jó szolgálatot. Hajlamosak vagyunk nagyon precíz kifejezéseket használni, és ez nem mindig válik előnyünkre, a közérthetőséget illetően. Szerintem meg kell tanulnunk egyszerűbben kommunikálni a tudományos tényeket.


-Dr Kirsten Pullen, CEO of BIAZA

3. Értsd meg a közönséged!

“Sokan vannak, akik nem olvasnak tudományos blogokat, de még csak nem is hallanak a tudományról. Őket érdemes lenne elérni! Az emberek fogékonyak az új dolgok megismerésére – főleg az erősen vitatott, a hírekben sokat szereplő tények feltárása iránt  érdeklődnek előszeretettel. Igyekezz közelebb hozni a tudományt a közönségedhez, megismerni a hátterüket vagyis azt, hogy jelenleg mennyit tudnak, és mennyire nyitottak az új dolgok befogadására.”

“Meg kell mutatnunk az embereknek a tudomány igazi oldalát – az érdekes oldalát”

Charlotte Douglas és Heledd Davis, PhD and posztdoktori kutatók a The Francis Crick intézményben

4. Együttműködés más tudományterületekkel.

“Ha a kutatók együttműködnének művészekkel, zenészekkel, szerzőkkel vagy újságírókkal, akik eltérő tapasztalattal rendelkeznek vagy bizonyos alkalmazásokat másképpen értelmeznek, akkor abból remek ötleket születhetnének.”

-Henry Vowden, Key Advertising Account Manager at New Scientist

5. Hangsúlyozd a kutatásod fontosságát!

“A munkánkat a szélesebb társadalom felé kell kommunikálnunk, mert a tudomány gyakran egy spekulatív befektetés – az emberek pénzt fektetnek tudományos kutatásokba, és nem mindig azonnal nyilvánvalóak az előnyök, amelyekkel a kutatás párosul.”

 -Mike Salter, Rutherford Appleton Laboratory -villamos mérnök


Forrás

Foto made by Volodymyr Hryshchenko from Unplash.com

Foto made by Vardan Papikyan from Unplash.com

Icon is from Flaticon.com

Icon is from Flaticon.com

Icon is from Flaticon.com

Mutasd meg másoknak is:

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük