Kétség nem fér hozzá, hogy ha a kutatásod eredményeit egy nívós folyóirat közli, az már önmagában is szép teljesítmény, de itt nem dőlhetsz hátra mondván, a “gép forog, az alkotó pihen”. Nem, nem pihen az alkotó, mert még meg kell mutatnia miért és kinek értékes a munkája.
A tanulmányod értékének demonstrálása nemcsak a karrieredre, de az esetleges támogatások elnyerésére is hatással van. Sajnos az értékek közvetítésével nem sokat foglalkozunk tanulmányaink során, tisztelet a kivételnek.
Ismerd meg azt a 4 módszert, melyek segítségével megfelelően disszeminálhatod a munkád!
Mindenekelőtt két fontos dolgot kell megfogalmaznunk:
- lépés: Ki a célközönséged? Kutatók? Döntéshozók? Tudósok?
- lépés: Hogyan mutatnád meg legegyszerűbben a kutatás fontosságát? Tények, ábrák, tapasztalatok vagy egyéb jellegű kapcsolódási pontok szerint határozhatod meg a kutatás értékét.
A fentiek értelmében pedig a következő módszerek közül választhatsz
- Hivatkozás: Amennyiben a célközönséged a tudósközösség, a kutatás értéke pedig leginkább tények és ábrák segítségével mutatható be, koncentrálj a hivatkozásokra. A szerzők tisztában vannak ezen mérőszámok jelentőségével, mégis hajlamosak átsiklani felettük az értékek közvetítése során.
Tipp: a Google Scholar jó barát, ha hivatkozásokról van szó. Összesítve jeleníti meg a citációkat az egyéni kutatói profilokban.
- Kommunikáció: Ha az elsődleges célközönséged az akadémikusok tábora, a kutatásod pedig gyakorlati tapasztalatok segítségével értelmezhető és szakmai bevonódást kíván, a legjobb módszer az értékek közvetítésére a kommunikáció lesz.
Tipp: Egy konferencia kitűnő alkalom lehet arra, hogy párbeszédet kezdeményezz más akadémikusokkal a tudományos munkádról. A kommunikációs módszerben az interaktivitás kulcsfontosságú szerepet játszik.
- Egyéb mérések: Abban az esetben, ha a tanulmány fő célcsoportja a tudományos közösség, illetve a jogalkotók, az érték pedig leginkább tényekkel és számadatokkal mérhető, különböző mérésekkel gondoskodhatsz a munkád értékének bemutatásáról. Ebben az esetben egy szélesebb társadalmi réteget szólíthatsz meg. Megjelenítheted például a Twi-Li index-t –, ami a közösségi médiában elért hatást mutatja meg –, vagy a natureindex cikke szerint hatékony lehet még az Altmetric Attention Score, amely a kutatási eredmény online népszerűségét méri.
- Együttműködés: Ha elsősorban a szakmabeli társaidat és a jogalkotókat szólítja meg a kutatás, és többnyire gyakorlatias, akkor egy-két kollaboratív tevékenység segíthet az érték prezentálásában. Például kezdeményezz párbeszédet a döntéshozókkal, vagy csatlakozz bizottságokhoz. Ezzel a módszerrel az érintettek elsőkézből értesülhetnek az eredményeid értékéről, kapcsolódva a saját projektjükhöz.
A módszerek alkalmazása
Miután megjelent a cikked, a fenti módszerek mindegyikéhez tervezhetsz különböző tevékenységeket. Kövesd nyomon a citációkat, légy tisztában az Altmetric Attention Score-ral. Fogalmazd meg, mi a célod az értékek közvetítésével. Különböző pénzügyi támogatásokra pályáznál? Vagy csak szeretnéd a célközönséged körében népszerűsíteni az eredményeket?
Ugyanakkor az értékközvetítés nem csak a közlemény megjelenésekor, de később is is hasznos lehet – főleg, ha érezhetően felfigyelnek a kutatásra és egyre időszerűbbé válnak a felfedezéseid. Érthető, ha nem érzed kellemesnek ezt a folyamatot, talán azt gondolod, hogy megfelelő személyiségjegyekkel sem rendelkezel egy ilyen jellegű tevékenységhez. Viszont az érték közvetítése a kutatás fontos része.
Ne félj megmutatni a tehetséged és légy büszke az eredményeidre!